Capa City, nejdelší autobus z početné rodiny Mercedes – Benz, se poprvé představil v České republice

26.04.2010 08:04

Prezentace a testování  autobusu Mercedes Benz - Capa City se konalo na ploše letiště v Panenském Týnci ve čtvrtek 21. dubna 2010 za účasti novinářů a odborné veřejnosti. Můžeme doufat, že se opět podaří otevřít otázku tak dlouho diskutovaného tématu BRT systému – metrobusu a jeho uvedení do provozu v České republice.

Prezentace a testování  autobusu Mercedes Benz - Capa City

Capa City svým konstrukčním provedením a charakterem velmi připomíná  tramvaj.  Připomíná ji nejen  vzhledem, ale i mimořádnou přepravní kapacitou. V mnohých aspektech ji však i předčí,  hlavně velkou flexibilitou využití a úsporným provozem.  Autobus v provedení, které jsme měli možnost si vyzkoušet, měl délku 19,5 m s obsaditelností 193 osob a je typickým představitelem autobusů použitelných právě v těchto systémech BRT. Nejde o to nahradit stávající tramvajové tratě, ale vybudovat nové rychlostní koridory pro BRT všude tam, kde kolabuje přebujelá individuální doprava. Škoda, že se prezentace a testování nového autobusu  nezúčastnili žádní zástupci státní správy.

Cílem akce bylo představit technickou vyspělost vozidla a seznámit veřejnost s možnostmi jeho využití v podmínkách hromadné veřejné dopravy. Všichni zúčastnění měli možnost si na ploše letiště vyzkoušet, jak se takový autobus řídí a ovládá.. Zkušební řidiči Mercedesu pak demonstrovali jízdní vlastnosti, chování autobusu a jeho stabilitu v extrémních podmínkách při rychlém průjezdu zatáček.

Capa City vychází z osvědčené konstrukce vozů Mercedes Benz – Citaro.   Určitě naplnil a v mnohém i předčil  naše očekávání z pohledu cestujícího i řidiče. Samotné ovládaní je až neuvěřitelně jednoduchou záležitostí. Řidič zejména ocení ergonomické uspořádaní ovládacích prvků. Poloha volantu včetně panelu přístrojové desky je přestavitelná výškově a zároveň lze upravit i sklon přístrojů i volantu s ohledem na fyzickou dispozici řidiče.  Veškeré přístroje, obrazovka diagnostiky a informačního panelu provozu i všechna další ovládací tlačítka jsou důsledně uspořádána v zorném poli řidiče. Po několika ujetých metrech jste za volantem Capa City jako doma. Řazení převodových stupňů je až nezvykle plynulé, jízda je tak příjemná i bez většího snažení řidiče. Předváděcí vůz byl vybaven šestistupňovou automatickou převodovkou ZF EcoLife. Brzdné účinky jsou plynulé v celé fázi brzdění bez ohledu na intenzitu.  S ohledem na celkovou hmotnost vozidla  ( 32 t) je důležitá vysoká účinnost šestistupňového retardéru, který jsme  měli možnost si také vyzkoušet, ten je předřazený brzdovému pedálu.  Osvědčený šestiválcový ležatý  motor typové řady 457 si lehce poradil i při dynamickém způsobu  rozjíždění a výkon 260 kW je zárukou dobrého tahu i při plném zatížení.

Imponuje nám technická dokonalost elektronických systémů, které zvyšují bezpečnost a lepší i jednodušší ovladatelnost vozidla. Elektronické systémy ovlivňují také  pohodlí a komfort pro cestující. Řidiči práci usnadňuje kamerový systém, zabezpečuje mu dobrý výhled nejen při couvání, ale i při vybočení zadní části autobusu. Další z elektronických systémů vyhodnocuje charakter natáčení kloubu a přizpůsobuje tuhost tlumiče a tím se upravují pozitivně jízdní vlastnosti při průjezdu zatáček. Další systémy zabraňují  zkřížení soupravy při couvání nebo automaticky začnou brzdit, pokud řidič překročí při couvání rychlost deset kilometrů v hodině.      
 
Pozitivně hodnotíme také jízdní komfort, příjemný je  tichý chod  bez jakýchkoliv náznaků vibrací a chvění, velmi nízká hladina hluku je v celém prostoru autobusu. Interiér skutečně  velmi připomíná vnitřní prostor metra nebo nízkopodlažní tramvaje. Čtvery dveře s dvojnásobnou šířkou  umožňují  rychlou a plynulou výměnu cestujících a dobré nastupování i pro cestující s kočárky a invalidními vozíky. Při testu jsme měli možnost si vyzkoušet jednoduchou manipulaci s vysunutím nájezdové rampy u druhých dveří a použít pneumatický systém snížení výšky podlahy ( systém kneeling - pokleknutí, naklápění). Autobus je  v celé své délce nízkopodlažní a uspořádaní sedadel vychází z logické potřeby cestujících,  nezapomíná na maminky s kočárky a na invalidy s vozíky. Autobus je vybaven mimořádně  účinnou automatickou klimatizací celého vozu včetně kokpitu řidiče, která zabezpečuje spolehlivě stabilní teplotu bez ohledu na vnější klimatické podmínky. 

Co nás na autobusu nejvíce zaujalo?  Určitě na první pohled  design – účelné spojení  praktického využití s krásou tvarů a čistých linií. Metrobus je pro Capa City přiléhavé označení – velký, prostorný, elegantní. Přináší světu  nový rozměr cestování ve městě. Je to hodně důležité, chceme omezit individuální dopravu, a proto musíme nabídnou veřejnosti nejlepší alternativu cestování.     
 

Autor: zne

Líbil se vám článek? Dejte o něm vědět ostatním!

Autobus Capa City v České republice

Mercedes Benz - Capa City

Mercedes Benz - Capa City

Mercedes Benz - Capa City

Mercedes Benz - Capa City

Mercedes Benz - Capa City

Mercedes Benz - Capa City

Mercedes Benz - Capa City


Přidejte svůj komentář k tipu - váš názor nás zajímá

 

Tipy čtenářů

Staňte se redaktory našich stránek a přidejte svůj tip

Nástroje

Odebírejte naše RSS RSS kanál

Dnes je 29.03.2024

Svátek má Taťána

Citát pro dnešní den

Není umění nikdy nespadnout, ale vždy se znovu zvednout.

Komerční sdělení

Získejte novou profesi !

Nabízíme poslední volná místa v masérském kurzu


www.sweb.cz

Náhled tisku | Vytisknout | Nahoru

2008 – 2009 © Prague Tip | Prohlášení o přístupnosti | Webmaster: c10.cz