Langhans Galerie Praha - Mimo zónu, fotografie z let 1970-198

29.10.2009 11:09

Název výstavy Mimo zónu odkazuje na fakt, že mnozí autoři a autorky, zastoupení svými díly na výstavě  (a ve stejnojmenné knize), tvořili mimo zónu oficiální kultury 70. a  80. let minulého století. 4. 11. 2009 - 31. 1. 2010 Langhans Galerie Praha

Josef Sudek z cyklu Labyrinty / from the Labyrintshs cykle 1948 - 1973/

Takřka mimo zónu veřejného zájmu se nacházely v době svého vzniku i jejich fotografie představené ve výběru Dušana Šimánka (*1948).

 Subjektivní pohled fotografa a kurátora Dušana Šimánka na autory jemu blízké a spjaté s  jeho pojetím vizuality se koncentruje na výtvarnou nefigurální tvorbu, zaměřenou na přímou a nemanipulovanou fotografii.

 Čtrnáct souborů zde vystavuje 16 umělců: Josef Sudek, Jan Svoboda, Bohdan Holomíček, Marie Kratochvílová, Miroslav Machotka, Jiří Poláček, Vratislav Hůrka, Jaroslav Bárta, Bořivoj Hořínek, Dušan Šimánek, Iren Stehli, Daniela Horníčková a Ivan Lutterer, Štěpán Grygar, Lukáš Jasanský a Martin Polák.

 Kurátor výstavy o své koncepci říká:

 „Od začátku jsem myslel na přímou fotografii bez manipulace a konstrukce, v níž jde hlavně o subjektivní pohled fotografa určujícího podobu snímku pouze výřezem reality. Vedle toho ovlivňovalo můj výběr vědomí autorů o určitém konceptu, i když samotný pojem „konceptuální“ nebyl v 70. a 80. letech používán. Existovalo ovšem povědomí o uceleném myšlenkovém procesu, který autor ve své práci důsledně uplatňuje. Ve své době šlo o nové uchopení fotografické tvorby, které odlišovalo generaci nastupující v sedmdesátých letech od starších fotografů a také od oficiálně protežované amatérské fotografie. Myslím, že můžeme říct, že diskuzemi na toto téma se tříbilo pojetí konceptuální fotografie, jak ji chápeme dnes. A pak je zde ještě jeden aspekt, jenž mi je osobně blízký. Je jím užívání minimalistických forem. Opět sice nelze mluvit o minimalismu v pravém slova smyslu, ale spíše o omezení obrazové skladby na co nejnižší počet prvků“.

 

U příležitosti výstavy vychází  česko-anglická publikace Mimo zónu / Outside, (128 stran, 71 stran  čb. a bar. reprodukcí a 57 stran textů). Textová část obsahuje rozhovory s Dušanem Šimánkem (autor Jiří Ptáček )a teoretičkou Annou Fárovou (Pavel Vančát), esej Průvodce po pražských pamětihodných místech a událostech období normalizace kunsthistoričky Mileny Slavické, který  evokuje neutěšenou a strnule nehybnou atmosféru oněch časů v životě české umělecké komunity. V  úvaze  Několik poznámek ke knize se teoretička fotografie Christine Frisinghelli, ředitelka rakouské kulturní instituce Camera Austria, zamýšlí nad proměnami fotografického média v posledních desetiletích, posunu hranic jeho umělecké recepce a specifikou představených fotografických prací. Kniha je doplněna medailony autorů.

 Christine Frisinghelli ve svém textu uvádí: „...pro znovuotevření diskuse o práci jedné generace fotografů a uznání jejich hlavního přínosu pro fotografickou kulturu potřebujeme extrémně precizní a historií vybroušený slovník“.

 Výstavou a knihou Mimo zónu si Langhans Galerie Praha klade za cíl přispět k této diskuzi a ukázat, že právě specifický a koncentrovaný pohled může v sobě skrývat šíři aspektů, jež umožňují nazírat na práce známých i pozapomenutých autorů v jiných souvislostech a tím odhalovat komplexnost fotografické tvorby.

 Z předmluvy ke knize Mimo zónu

Dušana Šimánka jsem poznala v  době studií na FAMU,  vím o jeho oddanosti fotografii, a proto jsem ho před dvěma lety oslovila, aby tuto výstavu uspořádal. Zaujatý a svébytný pohled byl jakousi nepsanou podmínkou rodícího se projektu. Vybrané snímky měly být podřízeny jedinému kritériu, kterým měl být jeho názor a profesní zkušenost.

            Výběr děl nachází ukotvení v osobnosti Josefa Sudka, snad jediné autority tehdejší doby s oficiálním statusem umělce-fotografa, jež mladé autory oslovoval svojí věrností fotografii, řemeslnou dokonalostí a soustředěnou prací na několika zvolených tématech. Další významný autor Jan Svoboda, s duší rozervaného básníka, nekompromisně minimalistickou ryzí tvorbou, dodnes zde i ve světě nedoceněný, byl osobností, jež zářila a inspirovala nemnoho zasvěcených. 

           Jana Svobodu s většinou zde představených fotografů spojuje fakt, že pracovali v tiché koncentraci, vesměs do šuplíku, téměř bez možnosti své práce oficiálně vystavit. Vzácné příležitosti prezentace, a tím pádem také konfrontace s jinými autory, poskytovaly např. výstavy pořádané teoretičkou Annou Fárovou na přelomu 70. a 80. let. Šimánek patří k jejím žákům a spolupracovníkům, a  vědomě  se hlásí k odkazu této Grande Dame české fotografie. Ve svém výběru Šimánek  neusiluje o shrnující vhled do dějin české fotografie 70. a 80. let, ale naopak volí úzký okruh fotografů, jejichž díla jsou mu blízká. U fotografií ho zajímá  idea = koncept, myšlenkové pozadí, které autoři sledovali, byť pojem koncept nebyl v té době ve zdejší teorii fotografie užívaný.  Selekcí  děl  šestnácti autorů nabízí  kurátor osobitou interpretaci vývoje  výtvarné fotografie  od klasika  moderní fotografie Josefa Sudka až po koncepty Lukáše Jasanského a Martina Poláka.

          S odstupem času, dvacet let od pádu komunismu, je zřejmé, že v izolaci tehdejší doby, odtržena od trendů světové tvorby se překvapivě zrodila fotografie formovaná nezávislou autorskou koncepcí.

Zuzana Meisnerová Wismer

 

Autor: zne

Líbil se vám článek? Dejte o něm vědět ostatním!

Přidejte svůj komentář k tipu - váš názor nás zajímá

 

Tipy čtenářů

Staňte se redaktory našich stránek a přidejte svůj tip

Nástroje

Odebírejte naše RSS RSS kanál

Dnes je 27.04.2024

Svátek má Jaroslav

Citát pro dnešní den

Štěstí potichu vchází dveřmi, které jsi nechal otevřené.

Komerční sdělení

Získejte novou profesi !

Nabízíme poslední volná místa v masérském kurzu


www.sweb.cz

Náhled tisku | Vytisknout | Nahoru

2008 – 2009 © Prague Tip | Prohlášení o přístupnosti | Webmaster: c10.cz