Metrobus – Praha 2010: Bus Rapid Transit ( BRT), nová perspektiva veřejné hromadné dopravy

23.02.2010 11:17

Green Pear Tip propaguje na veřejnosti v rámci kampaně „ZELENÁ PRO ZELENÁ  AUTA“ nejmodernější dopravní systémy  BRT. Doprava ve středních Čechách a v  Praze je více než vážným tématem a dotýká se každého z nás.

250 vozů CapaCity jako metrobus pro Istanbul. Velmi úspěšné nasazení - 1 milión cestujících denně. Základem tohoto BRT-systému je velkoprostorový autobus Mercedes-Benz CapaCity.

Poprvé jsme se pokusili definovat co je BRT systém v roce 2006, od té doby nové technologie v dopravě značně vyspěly a pokročily, dnes máme několik konkrétních příkladů již úspěšně fungujících  projektů.

Po dohodě se společností  Daimler Buses - EvoBus Bohemia s.r.o., která nám poskytla materiály, budeme prezentovat možnosti využití těchto technologií v podmínkách České republiky. Představíme vám komplexní program Daimler Buses, včetně technologií provozu BRT a použitých autobusů  Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid a Mercedes-Benz CapaCity ve světě.

Uvedeme možnosti využití  metrobusů v podmínkách České republiky. Ve Středočeském kraji je tento projekt již v určité fázi příprav  pro oblast jižně od Prahy. Hlavní město by se mělo propojit  s hustě osídlenými aglomeracemi satelitních oblastí průchodným dopravním kanálem autobusové rychlodráhy – METROBUSEM.  Vznikla studie „MetroBus“ , která zahrnuje propojení obcí Jesenice-Vestec-Šeberov-Roztyly. Je to určitá jiskřička naděje, že se snad věci konečně pohnou kupředu. 

 
Rok 2006 - poprvé jsme definovali systém, pro který se již  vžil obecný název „METROBUS“       

BRT  (Bus Rapid Transit ) systém nespecifikuje jednoznačně konkrétní model, rozličné jsou použité typy autobusů, trať – komunikace, po které se pohybuje, ale i použité elektronické systémy. V laické terminologii je nazýván jako „bus tramvaj, bus metro nebo bus vlak“. Princip je však v zásadě stejný, jedná se o dopravu autobusy, které jezdí v samostatných pruzích a jsou vyčleněny z běžného provozu. Bohužel však musíme konstatovat, že podobný způsob dopravy není zatím zavedený nikde v zemích východní Evropy. S BRT se můžeme ovšem setkat téměř na všech kontinentech v různých provedeních a stupních technické dokonalosti.

V čem vlastně spočívá celá genialita projektu? V jednoduchosti. Je však potřeba pro BRT vybudovat novou infrastrukturu, ovšem nepoměrně levnější než kolejové těleso pro tramvaj, rychlodráhu nebo metro. Odhadované náklady na stavbu takové dráhy jsou jen 5 – 10 % částky potřebné pro stavbu dráhy kolejových vozidel. Jednou z hlavních výhod je flexibilita využití, autobus může kdykoliv z tratě vybočit a opět se vrátit. Je nepoměrně rychlejší než tramvaj nebo běžný autobus MHD v hustém provozu.

Nejčastěji používané autobusy v systému jsou s hybridním pohonem, znamená to mnohdy až poloviční spotřebu paliva - motorové nafty nebo zemního plynu. Nezanedbatelný je dopad na životní prostředí, spalovací motory autobusů mají nepoměrně menší obsah a výkon ve srovnání se standardním provedením. Při plynulosti a rychlosti dopravy také významně klesá spotřeba a zmenšuje se množství škodlivých látek, které unikají do ovzduší.

Nutné je také brát v úvahu to, že tyto autobusy potřebují k překonání určité trasy někdy jenom třetinu času v porovnání s autobusy, které se pohybují v běžném městském provozu. K přepravě určitého množství osob je zapotřebí daleko nižšího počtu nasazených vozů na trase. Důležité je také, že při použití vozů s hybridním pohonem se celková hladina hluku blíží ke hranici 80 – 70 dB, to je porovnatelné s hlučností jízdy středně velkého osobního vozu.

Zajímavých materiálů a novinek včetně obrazové dokumentace se nám podařilo k tématu kampaně „ZELENÁ PRO ZELENÁ AUTA“ a  BRT  soustředit tolik, že máme možnost vytvořit novou rubriku, kde budeme veškeré informace o veřejné osobní dopravě v Praze a okolí uveřejňovat.

Zdroj informací, texty a fotografie: Green Pear Tip s.r.o. a  Daimler Buses - EvoBus Bohemia s.r.o.

Autor: zne

Líbil se vám článek? Dejte o něm vědět ostatním!

Přidejte svůj komentář k tipu - váš názor nás zajímá

 

Tipy čtenářů

Staňte se redaktory našich stránek a přidejte svůj tip

Nástroje

Odebírejte naše RSS RSS kanál

Dnes je 26.04.2024

Svátek má Oto

Citát pro dnešní den

Abys mohl vidět duhu, musí napřed přijít déšť.

Komerční sdělení

Získejte novou profesi !

Nabízíme poslední volná místa v masérském kurzu


www.sweb.cz

Náhled tisku | Vytisknout | Nahoru

2008 – 2009 © Prague Tip | Prohlášení o přístupnosti | Webmaster: c10.cz