Parní vlak - 110 let Posázavského Pacifiku, Tip na výlet na 1. máje

16.03.2010 18:58

V sobotu 1.května 2010 uplyne přesně 110 let od zprovoznění   nejkrásnějšího a zároveň stavebně nejnáročnějšího úseku Posázavského pacifiku mezi stanicí Jílové u Prahy a odbočkou Skochovice. U příležitosti tohoto výročí vyjede z nádraží v Praze – Braníku v tento den parní vlak v čele s lokomotivou Čtyřkolák (434.2186) z roku 1917.

110 let Posázavského Pacifiku

 Parní vlak bude sestaven z historických vozů 3. třídy s dřevěnými lavicemi včetně vozu bufetového. Od 1.května  bude v Regionálním muzeum v Jílovém u Prahy otevřena výstava,  která návštěvníkům přiblíží  historii, projektování samotné stavby 
železniční trati a rozvoj jejího provozu od počátku až po současnost.

 Na nádvoří muzea bude v tento den postavena a provozována modelová zahradní železnice, připravuje se vydání výroční turistické známky, zvláštního razítka a pamětních lepenkových jízdenek. Pro cestující z parního vlaku bude vstup na výstavu zdarma a poskytnuta 50% sleva pro vstup do muzejních historických zlatých štol. Zároveň bude mezi nádražím a muzeem pro návštěvníky zajištěna kyvadlová doprava autobusem. Podrobnosti o výstavě je možno získat na www.muzeumjilove.cz. Výstava bude otevřena od 1.5. do 30.10.2010.

V průběhu výstavy bude připraven doprovodný program, přednášky, besedy, projekce dobových fotografií a filmů. Předprodej jízdenek a místenek bude zahájen od 2. dubna 2010 na nádraží Praha Braník denně od 7 do 18 hodin. Podrobnější  informace v žst. Praha Braník na tel.: 972 228 853 (pokladna), 972 228 851 (výpravčí) nebo 972 228 101 (dozorčí).  E-mail: pavlik@zst.cd.cz

POSÁZAVSKÝM PACIFIKEM

se nazývá železniční trať z Prahy přes Vrané nad Vltavou a Čerčany do Světlé nad Sázavou a měří 157 km. Kolejovou úvratí v Čerčanech je rozdělena na dva úseky, dolní a horní. Celá trať byla budována postupně po několika úsecích a v dobách svého vzniku se jednalo o důležitou dopravní tepnu v Posázaví.

 Největší slávy  Posázavský Pacifik pamatuje z dob po vzniku první samostatné Československé republiky ve 20-tých a 30-tých letech 20. století. Pacifikem vyráželo za dobrodružstvím takové množství cestujících, že až 12-ti vozové soupravy dřevěných vozů 3. třídy vlaků jezdících v přepravní špičce jeden za druhým nestačily. Někteří z trempů odmítali cestovat v přeplněných vozech a cestovali na střechách a náraznících železničních vozů. Ti co chtěli vystoupit na zastávce v Libřici (u Davle) museli nastupovat do prostředních vozů, 

protože dlouhé soupravy vlaků stály přední a zadní částí při zastavení na této zastávce         (pokračování na druhé straně) v přilehlých tunelech. Právě v těchto dobách dostala železniční trať i své jméno „Posázavský Pacifik“. Dolní úsek z Prahy z Prahy do Davle sleduje pravý břeh řeky Vltavy. Z Davle je pak trať vedena proti proudu řeky Sázavy. Za Davlí také začíná nejkrásnější úsek Posázavského Pacifiku do Jílového u Prahy, který byl zprovozněn 1.května 1900. Území, kterým je trať v tomto úseku vedena bylo pro stavbu dráhy velmi  nepříznivé.

Bylo zde nutno vybudovat velmi mnoho nákladných stavebních děl jako jsou vysoké náspy, hluboké skalní zářezy, opěrné zdi, tunely a nespočet vodních propustí. Mezi dvěma tunely byl u Jílového u Prahy vybudován v letech 1898-1899 jeden z našich nejvyšších kamenných železničních mostů dlouhý 109,33 m a vysoký 41,5 m. 
V okolí tratě se nachází mnoho kulturních památek, včetně několika hradů ( Zbořený Kostelec, Český Šternberk) a mnoho turistických tras jak pro pěší turistiku, tak pro výlety na kolech. Nejznámější z nich je Posázavská stezka (z Petrova u Prahy do Kamenného Přívozu)

Jízdní řád dopolední jízda

9.46 Praha Bráník                 12.20
9.59 Praha Zbraslav             12.08
10.08 Vrané nad Vltavou      12.00
10.24 Davle                          11.19
10:30 Petrov u Prahy           11.34
nestojí Luka pod Medníkem 11.27
10.44 Jílové u Prahy            11.20


Jízdní řád odpolední jízda

13.18 Praha Bráník              17.00
13.32 Praha Zbraslav          16.45
13.46 Vrané nad Vltavou     16.35
13.58 Davle                         16.16
14.04 Petrov u Prahy          16.07
14.11 Luka pod Medníkem  15.59
14.17 Jílové u Prahy            15.52

Ceny Jízdného:

200,-Kč zpáteční jízdenka Praha Bráník Jílové u Prahy
160,-Kč jednosměrná jízdenka - Praha Bráník - Jílové
100,-Kč úseková jízdenka Praha - Davle nebo DAvle - Jílové
60,-Kč Jízdenka mezi sousedními stanicemi
20,-Kč Místenka ( pouze v předporodeji v žst. Bráník)
Zdarma děti do 6 let bez nároku na místo k sezení (místenku)

odrobnější informace : www.parnijizdy.ic.cz                    Kontakt : pavlik@zst.cd.cz


 

 

 

 


 

Autor: zne

Líbil se vám článek? Dejte o něm vědět ostatním!

Přidejte svůj komentář k tipu - váš názor nás zajímá

 

Tipy čtenářů

Staňte se redaktory našich stránek a přidejte svůj tip

Nástroje

Odebírejte naše RSS RSS kanál

Dnes je 29.04.2024

Svátek má Robert

Citát pro dnešní den

Lidé pro samé žití zapomínají žít.

Komerční sdělení

Získejte novou profesi !

Nabízíme poslední volná místa v masérském kurzu


www.sweb.cz

Náhled tisku | Vytisknout | Nahoru

2008 – 2009 © Prague Tip | Prohlášení o přístupnosti | Webmaster: c10.cz