Pojďte s námi slavit 125 let první elektrické tramvaje!

18.07.2016 12:22

V pondělí 18. července 2016 si připomínáme 125. výročí, kdy do pražských ulic (v trase od Letenských sadů až ke vchodu do Královské obory) vyjela první elektrická tramvaj. Ve spojitosti s významným jubileem připravil Dopravní podnik pro cestující zajímavou výstavku i nové propagační předměty.

Pojďte s námi slavit 125 let první elektrické tramvaje!

Jméno Františka Křižíka si většina z nás spojí s obloukovou lampou, kterou však nevyrobil, nýbrž zdokonalil. Odborníci si však jeho jméno vybaví například i se snahou osvětlit Národní divadlo či Žofín. Jeho jméno je však nerozlučně spojené i se začátkem prvních elektrických tramvajových vozů v ulicích Prahy.

Když se František Křižík v roce 1879 seznámil na průmyslové výstavě v Berlíně s malou elektrickou dráhou postavenou firmou Siemens & Halske, bylo o jeho další životní etapě nenávratně rozhodnuto. I přestože tehdejší vedení Prahy nemělo o vybudování tramvajové trati zájem, byl František Křižík přesvědčený o tom, že tento druh dopravy je pro Prahu ideální a rozhodl se postavit tuto trať na vlastní riziko. Využil k tomu příležitost mimořádně vhodnou, Zemskou jubilejní výstavu v roce 1891. Přípravné práce začaly již v roce 1890, avšak legislativní schvalovací proces trval déle, než se předpokládalo a tak bylo stavební povolení vydáno teprve 20. května 1891. Tehdejší i dnešní doba měla jedno společné – stavba byla pod drobnohledem médií, která přinášela informace o průběhu stavby téměř každý den. Je samozřejmé, že k zahájení provozu bylo nutné vybudovat i kvalitní zázemí, které zajišťovala vozovna postavená na Letné.

6. července 1891 se uskutečnila první zkušební jízda elektrické dráhy, která byla o deset dnů později podrobena tzv. technicko – policejní zkoušce. O pouhé dva dny později, v sobotu 18. července 1891 v 9 hodin ráno byl slavnostně zahájen provoz na první elektrické dráze v českých zemích. Nový dopravní prostředek zažil během výstavy ohromný úspěch, který však postupem času opadal. I přesto se rozhodl František Křižík v roce 1893 trať prodloužit až k Místodržitelskému letohrádku do Stromovky, čímž měla dráha celkovou délku 1,4 kilometru. Dráha byla v provozu jen v letní sezóně, což mělo za následek ukončení provozu již 15. srpna roku 1900. Po ukončení provozu došlo k postupnému rozebrání tratě a zboření vozovny. Na začátku dvacátého století už byly v provozu další tramvajové tratě a bylo jasné, že právě tramvaje jsou pro Prahu na dlouhá léta ideálním dopravním prostředkem. Sám František Křižík stál především u zrodu tramvajové tratě Praha – Libeň – Vysočany, jejíž sto dvacáté výročí jsme si připomněli letos v březnu.

Elektrická tramvaj na Karlově mostě (Foto: Archiv DPP)

U příležitosti 125 let provozu elektrických tramvají bude 18. července 2016 v šestnáctce zastávek tramvají představena naučná výstavka s názvem Fenomén Křižík, jejímž prostřednictvím si Pražané připomenou alespoň několik střípků z mimořádně bohatého a dlouhého života tohoto českého vynálezce a elektrotechnika. Zajímavé vizuály cestující konkrétně potkají v zastávkách Křižíkova, Karlínské náměstí, Výstaviště Holešovice, Letenské náměstí, Masarykovo nádraží, Náměstí Míru, Nádraží Vršovice, Hlavní nádraží, Nádraží Modřany, Urxova, Invalidovna, Malostranská, Korunovační, Sparta, Olšanské náměstí, Národní divadlo, Jiráskovo náměstí, Výtoň a Jindřišská.

Všechny příznivce pražské veřejné dopravy zcela jistě potěší také nové propagační předměty, které bude možné od úterý 19. července 2016 zakoupit v Infocentrech Dopravního podniku za 30 Kč.  Zatímco plakát 125 let pražských tramvají aneb od Křižíka k 15T ve formátu A1 seznámí své majitele s kompletní přehlídkou 25 vozů pražských tramvají, informační brožura Fenomén Křižík nabídne historické střípky z probíhající zastávkové výstavky v ucelené podobě.

Pevně věříme, že Vás připravené zpestření potěší a poutavou formou provede životem Františka Křižíka a začátkem provozu elektrických tramvají v Praze.

TZ: DPP

 

BusPress - internetový magazín o veřejné dopravě a autobusech ZDE

Autor: DPP

Líbil se vám článek? Dejte o něm vědět ostatním!

125 let první elektrické tramvaje v Praze

František Křižík

Publikace 125 let 1. elektrické tramvaje


Tipy čtenářů

Staňte se redaktory našich stránek a přidejte svůj tip

Nástroje

Odebírejte naše RSS RSS kanál

Dnes je 07.08.2020

Svátek má Lada

Citát pro dnešní den

Komerční sdělení

Teakový nábytek, mramor, lávove kameny - TOP TEAK

TOP TEAK - největší a nejrozmanitější nabídku nábytku a výrobků z teakového dřeva v České republice najdete v obchodech Teak Centrum Praha.


www.topteak.cz

BUSPRESS - internetový magazín o autobusech a dopravě

Internetový magazín BUSPRESS CZ provozuje společnost GREEN PEAR TIP, věnuje se problematice autobusové dopravy a autobusů samotných. Podporuje nové úsporné a ekologic

www.buspress.cz

Autobusy ISUZU - úsporné a spolehlivé

Moderní "midibusy" ISUZU, jsou nejlepším řešením ekonomické dopravy! Informace ISUZU najdete na stránkách www.isuzubus.eu  stránky provozuje GREEN&

www.isuzubus.eu

Získejte novou profesi !

Nabízíme poslední volná místa v masérském kurzu

 


www.sweb.cz

Stáhnout Adobe Flash player Stáhnout Adobe Flash player Stáhnout Adobe Flash player Stáhnout Adobe Flash player Stáhnout Adobe Flash player

Náhled tisku | Vytisknout | Nahoru

2008 – 2009 © Prague Tip | Prohlášení o přístupnosti | Webmaster: c10.cz