BusPress - Další dva vodíkové autobusy budou jezdit v Londýně

06.01.2016 11:28

V Londýně je v současné době provozováno celkem osm palivočlánkových autobusů jako součást evropského projektu CHIC (podrobnosti k tomuto projektu viz v naší studii „E-mobilita v MHD“. Nyní k nim přibydou další dva, tentokrát od jiného výrobce a s mírně odlišnou koncepcí pohonu.

BusPress - Další dva vodíkové autobusy budou jezdit v Londýně

Na dodávku dvou dalších palivočlánkových autobusů pro Londýn byla těsně před Vánoci 2015 podepsána dohoda mezi belgickým výrobcem autobusů Van Hool a londýnským organizátorem městské dopravy Transport for London.

Současný park londýnských palivočlánkových autobusů tvoří pro tento účel konstruovaný 12m jednopodlažní autobus s karoserií Wrightbus Pulsar a podvozkem VDL SB200. Primárním zdrojem energie je palivočlánková jednotka Ballard FCVelocity HD6 o celkovém výkonu 150 kW, doplněná 240kW superkapacitorovými zásobníky energie. Vodík o tlaku 35 MPa je uskladněn ve čtyřech nádržích na střeše autobusu, které ho pojmou cca 33 kg.

Palivočlánkové autobusy Van Hool A330 Fuel Cell ve třínápravové třináctimetrové verzi slouží již úspěšně ve skotském Aberdeenu. Do Londýna bude dodána 12metrová dvoudveřová verze o kapacitě 35 sedících a cca 35 stojících cestujících (viz obrázky).

I zde bude základním zdrojem elektrické energie pro pohon palivočlánková jednotka Ballard řady FCvelocity®. Tentokrát však půjde o typ FCvelocity®-HD7 o výkonu 90 kW, tedy o 40 % nižším oproti jeho předchůdci. Tato jednotka pracuje v rozmezí napětí 280–420 V DC při proudu 288 A. Palivem je, jako u všech těchto jednotek, čistý vodík. Vlastní palivočlánkový zdroj váží 256 kg, plus 125 kg související vzduchové a chladicí zařízení. Tato palivočlánková jednotka je pro pohon autobusu doplněna lithium-iontovými bateriemi. Jejich kapacitu výrobce prozatím neudává; z porovnání různých sestav pohonů pro palivočlánkové autobusy v Evropě a USA lze usuzovat, že se bude pohybovat kolem cca 30 – 40 kWh.

Díky menšímu výkonu palivového článku oproti předchozím typům autobusů je dosahována významná úspora paliva. Zatímco v konfiguraci se 150kW palivovým článkem se spotřeba vodíku pohybuje kolem cca 10 kg/100 km, v konfiguraci s 90kW palivovým článkem se očekává její pokles na 8 kg/100 km. Tím se přibližuje dosud rekordně nízké spotřebě u českého projektu TriHyBus, aniž by k tomu byly třeba superkapacitory jako třetí, vyrovnávací zdroj energie. Tomu odpovídá i o něco menší zásoba vodíku v nádržích autobusu – 30 kg oproti 33 kg u jeho předchůdce. Přitom je zachován denní dojezd 300 km požadovaný zadavatelem.

Podobně jako dnešních osm palivočlánkových autobusů budou i další dva jezdit na lince RV1 mezi stanicemi Covent Garden a Tower Gateway dlouhé 6,2 km s celkem 27 zastávkami.

Smlouva na dodávku těchto autobusů je realizována v rámci evropského projektu 3Emotion (Environmentally friendly Efficient Electric Motion), kde Van Hool působí jako koordinátor. Cílem projektu je překonat mezeru mezi současnými demonstračními provozy palivočlánkových autobusů a jejich provozní nasazením ve větším rozsahu. Projektové konsorcium má celkem 14 členů z řad výrobců, dopravců a organizátorů dopravy. Kromě společnosti Van Hool sem patří i zmíněný Transport for London, belgický provozovatel veřejné dopravy De Lijn nebo plynárenská technologická společnost Air Liquide.

 

redakce Proelektrotechniky.cz

 

Vše o autobusech a autobusové dopravě se dočtete zde: WWW.BUSPRESS.CZ


Autor: zne

Líbil se vám článek? Dejte o něm vědět ostatním!

vodíkové autobusy budou jezdit v Londýně

Van Hool A330 Fuel Cell, foto: Van Hool

Van Hool A330 Fuel Cell, foto: Van Hoo


Tipy čtenářů

Staňte se redaktory našich stránek a přidejte svůj tip

Nástroje

Odebírejte naše RSS RSS kanál

Dnes je 22.05.2018

Svátek má Emil

Citát pro dnešní den

Život nemá být čekání na to, že se naše sny změní ve skutečnost.

Komerční sdělení

Teakový nábytek, mramor, lávove kameny - TOP TEAK

TOP TEAK - největší a nejrozmanitější nabídku nábytku a výrobků z teakového dřeva v České republice najdete v obchodech Teak Centrum Praha.


www.topteak.cz

BUSPRESS - internetový magazín o autobusech a dopravě

Internetový magazín BUSPRESS CZ provozuje společnost GREEN PEAR TIP, věnuje se problematice autobusové dopravy a autobusů samotných. Podporuje nové úsporné a ekologic

www.buspress.cz

Autobusy ISUZU - úsporné a spolehlivé

Moderní "midibusy" ISUZU, jsou nejlepším řešením ekonomické dopravy! Informace ISUZU najdete na stránkách www.isuzubus.eu  stránky provozuje GREEN&

www.isuzubus.eu

Získejte novou profesi !

Nabízíme poslední volná místa v masérském kurzu

 


www.sweb.cz

Stáhnout Adobe Flash player Stáhnout Adobe Flash player Stáhnout Adobe Flash player Stáhnout Adobe Flash player Stáhnout Adobe Flash player

Náhled tisku | Vytisknout | Nahoru

2008 – 2009 © Prague Tip | Prohlášení o přístupnosti | Webmaster: c10.cz